Jouw ICT projecten in goede handen

ICT projectenMet het oog op de digitalisering van de wereld zijn steeds meer bedrijven bezig met de toekomst. De toekomst houdt in dat alles sneller, beter en goedkoper moet. Efficiëntie wordt daarbij vaak de rode draad door beloftes over de mogelijkheden wanneer je alles omzet naar de computer. In de laatste jaren zijn er echter al een flink aantal incidenten opgedoken waarbij gehele implementatie van ICT projecten tot een groot fiasco leidt. Ligt dit dan aan de kinderziektes van de digitaliseren of is het automatiseren van menselijke handelingen toch uitdagender dan men dacht?

Wat houden ICT projecten in?

Doordat steeds meer van ons dagelijks leven, zowel werk als prive, zich afspeelt op het internet is er een nieuwe goudmijn ontdekt. De waarde van de individu valt weg wanneer je die naast lage productiekosten zet of hogere afzet van producten. Een ict project is eigenlijk niets meer dan het digitaliseren van alle werkprocessen binnen een bedrijf. Stel dat je een warenhuis als voorbeeld neemt. Een warenhuis maakt normaliter gebruik van een ontzettend groot team aan orderPickers die elke bestelling samenstellen. Dit zorgt voor flinke menselijke vingerafdruk waar dus veel kans bestaat dat er fouten gemaakt worden. De redenering is dat wanneer je een warenhuis volledig automatiseert de werknemers ontslagen kunnen worden terwijl de efficiëntie zou moeten stijgen. Dit is op een aantal plekken al geprobeerd en dit bracht vaak flinke problemen met zich mee. De bedrijven kijken dan met een te gerichte blik op de het beeld van lagere productiekosten en een hogere productie.

Waar gaat het dan toch fout?

Het bestuur van een dergelijke onderneming bespreekt bij vergaderingen de eindcijfers en de totaal volumes. Hier wordt de persoonlijke aandacht die elke medewerker afgeeft over het hoofd gezien. Uit onderzoek blijkt dat de meeste ICT projecten onderuitgaan op het gebrek aan management op detail. Door dat alles in grote banen vervoerd wordt zouden kleine details verloren gaan en de persoonlijke aandacht verdwijnen. Ondanks alle techniek gaat de mens toch liever in gesprek met een medemens. Door de geschetste utopie van ICT bedrijven vallen menig onderneming toch voor automatisering wat vaak veel ellende met zich meebrengt. De honderden ontslagen orderPickers die nu hun familie niet meer kunnen voeden zijn natuurlijk de gedupeerden. De klant die zijn bestelling fout of niet ontvangt is ook de dupe. De raad van bestuur van een warenhuis zal ongetwijfeld twee keer nadenken voor een gehele automatisering.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *